Drömmen om en Öresundsmetro lever vidare

Bild: Malmö Stad

En 22 km lång tunnelbana under hav som knyter samman två länder hör inte till vanligheterna. Det är dock precis vad politiker i Malmö och Köpenhamn försöker få till. Går allt som planerat kan färden från stad till stad under Öresund bli möjlig inom femton år.

Tågtrafiken på Öresundsbron ökar kontinuerligt och fortsätter det i samma takt kommer den nå sitt kapacitetstak inom en inte allt för avlägsen framtid, därmed behövs alternativ som kan avlasta bron och trygga pendlingsmöjligheterna länderna emellan. Redan år 2012 började Malmö och Köpenhamn utreda möjligheterna om att ett sådant alternativ kan vara en tunnelbana under Öresund. Ett samarbetsorgan bildades och även EU pengar säkrades till finansieringen av förstudierna.

Grundkonceptet är att förlänga Köpenhamns redan existerande tunnelbana under Öresund och knyta an till Malmö C. Antingen genom en helt underjordisk löpande räls, eller genom att låta spåren gå upp ovan jord på ön Saltholm, för att därefter gå ner i tunnel igen. Målet är att erbjuda en restid på 20 minuter från centralstation till centralstation. Kan stora pendlingsmängder flyttas till den nya förbindelsen frigörs dessutom kapacitet för snabb- och godståg på bron.

Den kortade restiden städerna emellan har enligt förstudierna möjligheten att öka antalet personer som kan nå tvärsöver sundet på under en timma från 1.3 till 2,3 miljoner. Studierna påvisar även att det innebär en ökad mängd arbetsplatser för pendlarna från 0,8 till 1,3 miljoner styck. I sin tur leder det till en ökad attraktionskraft för hela regionen.

Projektet medför inte helt oväntat höga kostnader. Cirka 30 miljarder danska kronor ligger nuvarande estimat på, med ett risktillägg på 50%. Den bästa finansieringsmodellen föreslås bli brukaravgifter. Det är alltså via biljettkostnaden som det går att betala av byggnadskostnaden på lång sikt. Samma metod har använts på till exempel Öresundsbron med goda resultat.  

För Malmös del finns även planer på att koppla den nya linjen till ett eget tunnelbanesystem. Sveriges tredje största stad får än så länge förlita sig till busstrafik och givet den snabbväxande befolkningen kommer kollektivtrafiken behöva stora investeringar. Hur ett framtida linjenät kan se ut finns det än så länge bara tidiga skisser på. Men om den internationella metron blir av finns det utöver Malmö C en stark önskan om anläggandet av en första station i Västra Hamnen.

Det finns i nuläget inga beslut kring byggstart, utan nästa steg blir framtagandet av en fördjupad detaljplan. Om än ambitiöst, så är målet fortfarande att första tågen ska rulla i tunneln år 2035. Det förutsätter att både Danmark och Sveriges politiker på nationell nivå är med på noterna.

Bild: Malmö Stad