
En rödfärgad bro blir den viktiga trafikleden mellan Malmös Innerstad och den framväxande Varvsstaden. Under sista kvartalet år 2024 väntas Peab färdigställa den kombinerade buss- och cykelbron, vilken löper över de gamla hamnbassängerna.
Ett av Malmös största utbyggnadsområden är den så kallade Varvsstaden. Beläget på mark som tidigare huserade tung varvsindustri, ska en ny spännande innerstadsstadsdel med blandad och engagerande arkitektur breda ut sig. Området ska växa fram organiskt över en tjugoårsperiod och kommunen önskar en blandning nytt och äldre bevarad bebyggelse.
Att det var just varvsindustri på platsen utröns med lätthet ur stadsdelsnamnet. I över hundra år dominerade kranar och båtskrov, där den största spelaren var stadens stolthet Kockums AB. Storföretaget byggde allt från ubåtar till järnvägsvagnar i sina jättefabriker som spred sig över hela det område som idag kallas Västra Hamnen. Efter varvskrisen, sammanslagningar och slutligen flytten av kvarvarande verksamhet till Karlskrona, blev Malmö ståendes med mängder av mark fylld med industribyggnader. Resten får sägas vara historia och det ena lyckade projektet efter det andra har fortlöpt, där BO01 med sitt Turning Torso, samt Dockan skiner starkast – Dockan som nu får ännu ett landmärke på sin sista tomma tomt.
Den starka tillväxten tilltrotts har det saknats en naturlig sammanlänkande stadsdel mellan nybyggnadsområdena och Malmös äldre innerstad. Det är här Varvsstaden kommer in i bilden. Genom att bevara äldre tegelbyggnader från förr och komplettera med nya moderna projekt, är tanken att skapa en levande stadsdel med plats för kontor, bostäder samt en aktivt restaurang- och handelsscen. Men en av de sista barriärerna är just de gamla hamnbassängerna. På grund av dessa breda vattendrag finns det få infarter till Västra Hamnen vilket skapar både flaskhalsar för trafiken och försvårar för folkflöden.
Styrmansbron är vad Malmö Kommun hoppas blir en del av botemedlet. Bron kommer att löpa från Universitetsholmens kaj till Varvsstaden, och anpassas för cykel- och gångtrafik, samt bussar – allt i enlighet med Malmös uttalade miljöpolicy att minska bilberoendet. Vid brofästet i Varvsstaden anläggs också en ny busshållplats. I samband med anläggandet kommer även hamnbassängens vattennivå att sänkas – ett arbete som påbörjades i slutet av 2022 och väntas bli färdigt efter sommaren 2023.
Gestaltning av Styrmansbron står arkitektfirman Kjellander Sjöberg för. Att färgvalet blir genomgående rött hör samman med de äldre röda tegelbyggnaderna som bevaras i området. På så viss kombinerar bron en hommage till det gamla med att ge ett modernt spännande intryck. Även materialet i form av trä, metal samt tegel alluderar till de omgivande kulturhistoriska värdena. Det blir två cykel- respektive gångbanor på vardera sida om en bussfil i mitten, och det är buss nummer 5, även kallad MalmöExpressen, som kommer att få sin rutt omdirigerad. Flanerare kommer dessutom kunna njuta av sittplatser och en utsiktsplats som anläggs vid brons bredaste del.
Peab har precis påbörjat sitt pålningsarbete och Styrmansbron väntas som tidigare nämnt öppna för trafik under sista kvartalet 2024.
